PC de gaming VS. Console de gaming
Nu cred că au existat războaie în lumea liberă mai feroce decât bătăliile luptătorilor cu tastatură ce susțin fie flexibilitatea și puterea de calcul a PC-urilor, fie ușurința de utilizare și puterea financiară a industriei producătoare de console. Astăzi, majoritatea celor nehotărâți se întreabă: PC de gaming sau o consolă de gaming? Care este cea mai bună opțiune pentru mine?
Argumentul tehnic poate fi împărțit în două, primul fiind experiența tehnică a utilizatorului, care este evident cea mai importantă, și într-o mai mică măsură, dar relevantă, experiența tehnică a dezvoltatorului.
De vreme ce generațiile de console au o rată de înlocuire extrem de rară, aproape de două ori mai înceată decât PC-urile, tehnologia de pe acestea își spune cuvântul mai greu dar mai vizibil. Dacă PC-urile sunt ca niște bolizi de curse pe care atât jucătorii cât și dezvoltatorii le menajează cât pot, accesând doar o parte din resursele de care dispun, consolele sunt precum carele de boi în care dai cu biciul și cu bâta astfel încât să-ți ”tragă” un joc de ultimă generație până își dau duhul.
Pentru că tehnologia de pe console este perpetuu învechită, mai ales când au trecut, să zicem, cinci ani de la lansarea ei, dezvoltatorii trebuie să aibă acces până și la ultimul strop de resurse, și mai ales memorie video, pentru a putea face un joc să meargă și să arate cât de cât decent pe niște piese realmente învechite.
Principalul avantaj al consolelor este că dezvoltatorii nu sunt limitați de aceleași limite cum sunt limitate PC-urile care merg pe DirectX. Consolele în marea lor majoritate folosesc API-uri tipice create de companiile mamă pe arhitecturi AMD. Consolele Xbox folosesc DirectX, iar PlayStation folosește OpenGL sau Vulkan. Cu ajutorul acestora, dezvoltatorii pot accesa resursele unei console mult mai bine decât pot, sau puteau, pe PC.
Diferențe există de la dezvoltator la dezvoltator, dar motivul pentru care mulți preferă API-ul de pe PlayStation este pentru că vine optimizat ca o mânușă pentru AMD. Vulkan sau Mantle pot accesa infinit mai bine resursele de memorie oferite de o placă grafică AMD decât poate DirectX-ul de la Microsoft, de exemplu.
Deși DirectX 12 a cunoscut multe îmbunătățiri față de DirectX 11 totuși, se pare că acesta nu este destul de avansat, sau flexibil, să ofere constant viteze de maximum 30fps cu toate detaliile pornite, pentru orice joc.
Cum se reflectă toate acestea în experiența jucătorilor? Simplu, apare percepția că PlayStation este mai bun, pentru că gestionarea resurselor și mai ales a memoriei grafice, are loc cu o viteză mult mai mare decât pe Xbox.
Cum apar toate aceste detalii în comparație cu PC-urile? Depinde extrem de mult de echipele care optimizează jocurile pe PC. Optimizarea pentru PC-uri este extrem de complicată din cateva motive simple. În primul rând că se face folosind în mare parte folosind un singur API și anume DirectX de la Microsoft, iar în al doilea rând, piesele pot veni de la un număr uriaș de producători. Jucătorii de pe PC-uri pot folosi piese de la Intel, Nvidia sau AMD în orice combinație posibilă, deci orice proces de optimizare este un infern. Din acea cauză jocurile vor avea niște cerințe minime cât de cât decente, dar în nici un caz la nivelul celor aplicate la sânge așa cum se întâmplă la console.
Te bucuri astăzi de un joc la rezoluție Full HD cu toate detaliile la maximum și cu un framerate de 60fps pe un PC puternic? Bucură-te cât mai poți pentru că în scurt timp abia dacă vei mai putea rula pe el jocuri în general, asta pe când consolele se vor bucura de modestele 30 de frame-uri pe secundă 7 ani la rând. Ca să vă dau un exemplu simplu: anul trecut un Xbox 360 care a rulat în tinerețea lui Elder Scrolls Oblivion, a trebuit să ruleze în termeni obligatoriu acceptabili, asta înseamnă minimum 25fps, jocuri precum Battlefield 3 sau Watch Dogs!
În încheiere, nu contează foarte mult care pltformă de jocuri e mai bună, ci ce tip de jocuri anume ai vrea să joci. De asemenea, contează ce jocuri joacă și prietenii tăi. Dacă toți prietenii tăi se joacă Dota 2 sau Counter Strike e clar că nu vei atinge o consolă în viața ta. Dacă însă ai prieteni care în fiecare seară joacă o sesiune de Call of Duty, Halo, Fifa sau Mortal Kombat, și nu sunt puțini în România, atunci ideea de a-ți lua o consolă nu mai pare atât de străină. Până la urma omul e un animal social, și indiferent că joacă pe PC sau consolă, va avea mereu grijă să rămână în ”haită.”
Category: Stiri IT & tehnologie